24. 10. 2025
Porucha nastala v měsíci s nejvyšší výrobou – tedy v červnu, kdy elektrárna běžně vyrobí přibližně 16 MWh. Než se závada vyřešila, uplynul i červenec, kdy byla výroba přibližně 15 MWh. Závada se navíc neřešila okamžitě, protože o ní provozovatel několik dní nevěděl. Výroba byla zcela přerušena.
Celková doba odstávky: přibližně 7 týdnů
Ztráta na výrobě: cca 31 MWh × 4 000 Kč/MWh = 124 000 Kč
Vzhledem k tomu, že porucha nastala v hlavní sezóně (červen–červenec), kdy má FVE nejvyšší výnosy, byla ztráta výroby výrazná. Po dobu sedmi týdnů byla elektrárna zcela mimo provoz a ztráta na nevyrobené elektřině dosáhla cca 124 tisíc Kč.
Pokud by měla FVE uzavřenou servisní smlouvu s reWATT, průběh by byl zásadně odlišný.
Celková doba odstávky: přibližně 4 dny
Ztráta na výrobě: cca 8 000 Kč
|
Scénář |
Doba odstávky |
Ztráta na výrobě |
Náklady na servis |
Celkový rozdíl |
|
Bez servisní smlouvy |
7 týdnů |
124 000 Kč |
0 Kč |
– |
|
Se servisní smlouvou reWATT (1× roční prohlídka) |
4 dny |
8 000 Kč |
30 000 Kč |
Úspora až 86 000 Kč |
|
Se servisní smlouvou reWATT (2× roční prohlídka) |
4 dny |
8 000 Kč |
50 000 Kč |
Úspora až 66 000 Kč |
Reálný případ ukázal, že i jediná porucha střídače může znamenat ztrátu přes sto tisíc korun, pokud není FVE pod dohledem a servisní reakce je pomalá.
Servisní smlouva reWATT zajišťuje nepřetržitý dohled, garantovanou reakční dobu do 3 dnů a okamžitou výměnu klíčových komponentů ze skladových zásob.
Z ekonomického i provozního hlediska je tak servisní smlouva jednoznačně nejefektivnějším řešením pro zajištění stabilního provozu FVE.